مقالات آموزشی

مقالات جدید ما را دنبال کنید

چگونه صحت یک لینک را بررسی کنیم؟

چگونه صحت یک لینک را بررسی کنیم؟

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده گسترده از وب‌‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ارسال لینک‌ها جهت به اشتراک گذاری محتوا بین افراد جامعه به امری رایج تبدیل شده است. با توجه به گسترش این نوع فعالیت‌ها، تشخیص این موضوع که لینک‌های دریافتی امن و یا مخرب هستند، بسیار مهم است. زیرا به محض کلیک بر روی لینک‌های مخرب، مشکلات بزرگی مانند به مخاطره افتادن داده‌ها و همچنین سرقت اطلاعات پیش خواهد آمد. با توجه به این توضیحات، اکیدا توصیه می‌شود به محض اینکه لینک ناشناسی را دریافت نمودید، برای اطمینان از سالم و امن بودن، آن را بررسی و صحت سنجی نمایید. در این مقاله نحوه بررسی سالم بودن لینک‌ها، برای اطلاع شما عزیزان ارائه شده است.

مرحله اول

نام دامنه لینک را به دقت بررسی کنید. یکی از اقداماتی که در Fishing انجام می‌شود، تغییرات املایی نام دامنه است. برای مثال ممکن است این افراد از نام دامنه http://www.1amazon.com به جای دامنه https://www.amazon.com استفاده نمایند. همچنین لازم به ذکر است جایگزین نمودن حرف O با عدد 0 نیز از ترفندهای رایج افراد انجام دهنده این نوع اقدامات است.
مرحله دوم
نشانگر ماوس را بر روی لینک قرار دهید و چند ثانیه صبر کنید. با انجام این کار و قرار دادن نشانگر ماوس روی لینک بدون کلیک بر روی آن، آدرس دقیق وب‌سایتی که پس از کلیک بر روی لینک به آن هدایت می‌شوید، در سمت چپ پایین پنجره مرورگرتان نمایان خواهد شد. در این مرحله دقت نمایید که آدرس لینک مورد نظر با آدرسی که در پایین مرورگر نمایان شده است، یکسان باشد.
مرحله سوم
به وجود https در ابتدای لینک دقت نمایید. https نشان دهنده این موضوع است که وب سایت موردنظر تایید شده است و توسط گواهینامهSSL ایمن شده است. در ابتدا استفاده از https اجباری نبود، اما به دلیل حملات سایبری و  به منظور تبدیل وب به مکانی امن‌تر، امروزه تعداد زیادی از صاحبان سایت‌ها از این پروتکل استفاده می‌کنند.
توجه!
در صورت مشاهده یک لینک که از http به جای https استفاده می‌کند، می‌توانید وارد وب‌سایت مربوطه شوید و از آن بازدید نمایید، اما باید از انجام برخی از کارهای حساس در آن اجتناب نمایید. برای مثال، از ارائه نام کاربری و گذرواژه در این وب‌سایت‌ها خودداری نمایید.  زیرا در هنگام استفاده از این وب‌سایت، اطلاعات شما به صورت رمزگذاری نشده منتقل شده ومی‌تواند توسط یک مهاجم که در حال شنود ترافیک آن وب‌سایت است، ربوده شود.
بنابراین، بهتر است تا حد امکان از لینک‌های فاقد HTTPS اجتناب شود.

مرحله چهارم

قبل از هر چیز، از کلیک و باز نمودن لینک دریافتی خودداری نمایید.

مرحله پنجم

بدون اینکه لینک مورد نظر را باز نمایید، با کلیک راست بر روی آن و انتخاب گزینه Copy Link Address، آن را کپی نمایید.

مرحله ششم

لینک‌های کوتاه شده را به قالب اصلی خود برگردانید.

- چگونه؟

برای انجام این کار، به وب‌سایت‌های مخصوص انجام این کار که تعدادی از آن‌ها در بخش ذیل معرفی شده‌اند مراجعه نمایید. لازم به ذکر است برخی از این وب‌سایت‌ها علاوه بر برگرداندن لینک مورد نظر به وضعیت اصلی، صحت آن را نیز بررسی می‌کنند.

مرحله هفتم

 از وب‌سایت‌های بررسی کننده لینک‌های سالم، جهت اطمینان از لینک گسترش یافته دریافتی استفاده نمایید. اسامی این سایت‌ها در ادامه ارائه شده است:

نویسنده و گردآورنده: ملیحه مختاری
منابع
Image

اطلاعات تماس