مقالات آموزشی

مقالات جدید ما را دنبال کنید

استارلینک چیست؟

استارلینک چیست؟

ممکن است ایلان ماسک را به دلیل حضورش در لیست ثروتمندترین افراد جهان و یا بخاطر شرکتش به نام تسلا و یا سرمایه گذاریش بر روی اکتشاف‌گر Space X بشناسید.

اما ممکن است راجع به سرمایه‌گذاری جدیدش بر روی استارلینک که اینترنت ماهواره‌ای را در سر تا سر جهان می فروشد چیزی ندانید. استارلینک در سال 2021 با سرعت بالایی رشد کرد. در ماه فوریه 2021 کمپانی ایلان ماسک اعلام کرد که به بیش از 10000 مشتری سرویس اینترنت ماهواره‌ای ارائه می دهد. اولویت اصلی این سرویس، ارائه اینترنت به مردمانی است که به اینترنت با سرعت بالا دسترسی ندارند.

استارلینک (به انگلیسی: Starlink) یک منظومه ماهواره‌ای است که از سوی شرکت Space X برای فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای شکل گرفته است. این صورت فلکی از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل شده است که در ترکیب با فرستنده و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند. استارلینک در سال 2015 توسعه یافت و نمونه های اولیه آن در سال 2018 به فضا پرتاب شد و در مدار قرار گرفت. استار لینک قصد دارد سرویس اینترنت خود را به سر تا سر جهان به ویژه ساکنان روستا بفروشد. وب سایت شرکت ارائه دهنده این اینترنت بیان می کند که: استارلینک برای نقاطی از جهان که همواره اتصال اینترنت و سرعت در آن یک چالش بوده است مناسب است. این سرویس به زیرساخت‌های سنتی و زمینی محدود نیست و می‌تواند اینترنت با سرعت و پهنای باند بالا را به مکان‌هایی که دسترسی آن‌ها به اینترنت وضعیت ثابتی ندارد یا کاملا در دسترس نیست برساند. برای استفاده از این سرویس فقط کافیست که یک دیش ماهواره ای کوچک را برای دریافت سیگنال در منزل خود قرار دهید. 

لازم به ذکر است، استارلینک اپلیکیشنی را برای کاربران IOS و Android به منظور کمک به مشتریان درمورد انتخاب بهترین موقعیت دریافت سیگنال منتشر کرده است. 

وب سایت ارائه دهنده اینترنت استارلینک بیان می کند که کاربران به زودی می توانند در اکثر مکان ها اینترنت با سرعت 50 تا 150 مگابیت در ثانیه و تاخیر بین 20 تا 40 میلی ثانیه را دریافت کنند. همچنین بیان می کند: ما همزمان با اینکه ماهواره‌های بیشتری را به فضا پرتاب می کنیم، ایستگاه‌های زمینی بیشتری نصب می کنیم و نرم افزار شبکه خود را بهبود می بخشیم با توجه به این موارد، سرعت داده، تأخیر و زمان کار به طور چشمگیری بهبود می یابد.

هزینه این سرویس در حال حاضر 99 دلار در ماه به علاوه مالیات و هزینه ها و پرداخت اولیه 500 دلار برای دیش ماهواره ای و روتر است.

استارلینک با برنامه بتای "بهتر از هیچ" از مشتریانی که مایل به پیوستن به این سرویس هستند، پیش سفارش می گیرد.این شرکت بیان می کند که سرویس ها را بر اساس اولویت دریافت می کند و بنابراین ممکن است 6 ماه طول بکشد تا سفارش دهندگان از این اینترنت استفاده نمایند. بسیاری از مردم بر این باورند که پرداخت ماهیانه 99 دلار برای این اینترنت که سرعت آن از فیبر نوری کمتر است زیاد است اما ماسک قول داده است که این سرویس ارزش پرداخت این مبلغ را دارد. شرکت بیان کرده است که در حال حاضر هیچ برنامه ای برای افزایش سطوح سرعت و یا قیمت ندارد. اما هزینه 500 دلاری جهت خرید دیش و روتر ممکن است به مرور زمان کاهش یابد.

گزارش های اولیه Fast Company و CNBC نشان می دهد که مشتریان اولیه استارلینک از آن رضایت دارند.

طبق توضیحات موجود در بخش پرسش های متداول وب سایت استارلینک: توصیه می شود دیش استارلینک در مکانی که امکان بارش برف زیاد و یا تجمع موانعی که باعث مسدود شدن میدان دید می‌شود، قرار نگیرد. باران یا طوفان سنگین می تواند بر اتصالات ماهواره ای تاثیر گذارد و باعث کاهش سرعت یا قطعی گاه به گاه اینترنت شود. مساله دیگر در مورد افزایش تعداد ماهواره‌های خصوصی در فضا و جدال های نجومی است.
لازم به ذکر است در سال 2019 نیز، اتحادیه بین المللی نجوم بیانیه ای هشدار دهنده به منظور رصد ستاره‌ها برای حفاظت از حیات وحش شبانه منتشر کرد. بنابراین استارلینک شروع به تست طرح های جدید مختلفی برای کاهش روشنایی ماهواره ها نمود.
Image

اطلاعات تماس