مقالات آموزشی

مقالات جدید ما را دنبال کنید

NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

 NFT چیست و چه کاربردی دارد؟
NFT (توکن‌های غیر قابل تعویض- Non FungibleToken) یک دارایی دیجیتال است که عناصری از جمله آثار هنری، موسیقی و ویدئو‌ کلیپ‌ها و ... را جهت فروش ارائه می دهد. NFTها به صورت آنلاین و با رمز ارزها خرید و فروش می شوند. 
با وجود اینکه NFT ها از سال 2014 وجود داشته اند اما در حال حاضر شهرت زیادی به دست آورده اند، زیرا در حال تبدیل شدن به یک روش پرطرفدار برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتال هستند. نکته قابل توجه این است که از ماه نوامبر سال 2014 تاکنون به میزان 174 میلیون دلار برای NFT هزینه شده است.
NFT  ها بسیار محدود هستند و کدهای شناسایی منحصر به فردی را دارند. 
تعداد زیادی از NFTهای موجود در این روزها، آثار و خلاقیت های دیجیتالی هستند. هنرمند معروف به نام Mike Winklemann معروف به Beeple ترکیبی از 5000 نقاشی و طراحی روزانه را برای ایجاد معروفترین NFT حال حاضر به نام  EVERYDAYS: The First 5000 Days ساخت و در کریستز با شکستن رکورد فروش، به قیمت 69.3 میلیون دلار به فروش رساند.
پاسخ بسیار ساده است، زیرا NFT به خریدار اجازه می دهد تا اثر اصلی را داشته باشد. علاوه بر اینNFT خریداری شده دارای قابلیت احراز هویت است که حق مالکیت فرد بر اثر را اثبات می کند. نکته قابل توجه این است که کلکسیونر ها برای این حقوق دیجیتالی و برخورداری از حق مالکیت ارزش بیشتری نسبت به خود اثر قائل هستند.
کلمه NFT مخفف عبارت Non Fungible Token و به معنای توکن‌های غیرقابل تعویض است. الگوی برنامه نویسی NFT  همانند بیت کوین و اتریوم است و البته تنها شباهتشان هم همین مورد است. اسکناس و ارزهای دیجیتال قابل تعویض هستند بدین معنی که می توان آن ها را با یکدیگر مبادله کرد و البته آن‌ها از نظر ارزش نیز با یکدیگر برابر هستند - برای مثال یک دلار از نظر ارزش با یک دلار دیگر معادل است یا یک بیت کوین همیشه با بیت کوین دیگر برابر است. قابلیت تعویض کریپتو آن را به ارزی قابل اعتماد برای انجام تراکنش های روی بلاک چین تبدیل می کند. اما به دلیل اینکهNFT ها دارای یک امضای دیجیتال هستند، امکان مبادله یا معادل سازی آن ها با یکدیگر وجود ندارد و به همین دلیل به آن ها توکن های غیر قابل تعویض می گویند. برای مثال دو اثر ویدئویی NFT  از نظر ارزش معادل یکدیگر نیستند.
NFTها روی بستر بلاک چین که یک بستر توزیع ارز است و تراکنش ها را ثبت می کند قرار دارند. به طور خاص، NFT ها معمولاً روی بلاک چین اتریوم نگهداری می شوند، اگرچه بلاک چین های دیگر نیز از NFTها پشتیبانی می‌کنند.
یک NFT از اشیاء دیجیتال که عناصر و آثار هنری را به نمایش می گذارند مانند موسیقی، آواتارهای مجازی، فایل‌های gif و ... ایجاد می شود. 
جالب است بدانید که توییت ها نیز در حکم NFT محسوب می شوند. Jack Dorsey صاحب برند توییتر، اولین توییت ثبت شده خود را به میزان 2.9  میلیون دلار به فروش رساند.
اساسا، NFTها هم شبیه ِالمان‌ها و آثاری هستند که یک کلکسیونر جمع آوری می کند فقط از نوع دیجیتال آن. در حقیقت خریدار  به جای دریافت تابلوی رنگ و روغن واقعی و آویزان کردن آن به دیوار، فایل دیجیتال آن را دریافت می کند. خریداران همچنین از حقوق مالکیت ویژه نیز برخوردار می‌شوند. NFTها می‌توانند در یک زمان تنها یک مالک داشته باشند. داده های منحصر به فرد NFT ها تأیید مالکیت آنها و انتقال توکن ها را بین مالکان آسان می کند. مالک یا خالق NFT می تواند اطلاعات خاصی را  نیز داخل آن ها ذخیره کند، برای مثال هنرمند می تواند اثر هنریش را با قراردادن داده‌های خاصی در  NFT امضا کند.
فناوری بلاک چین و NFT فرصتی منحصر به فرد را در اختیار هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا جهت کسب درآمد از آثارشان قرار می‌دهد. به عنوان مثال، هنرمندان دیگر مجبور نیستند برای فروش آثار خود به گالری ها یا خانه های حراج بسنده کنند، در عوض می‌توانند آن‌ها را مستقیماً به‌عنوان NFT بفروشند، فروش از این طریق به آنها فرصت کسب سود بیشتری را نیز می‌دهد . علاوه بر این، هنرمندان می‌توانند دستورکار و قراردادی در مورد حق امتیاز اثر تهیه کنند و طبق آن هر زمان که اثرشان به شخص و صاحب جدیدی فروخته شود امتیاز و درصدی از مبلغ فروش را دریافت کنند. 
تنها روش کسب درآمد از NFT آثار هنری نیست. برندهایی همچون Charmin و Taco Bell آثار هنری NFT را به نفع خیریه به حراج گذاشتند. 
Nyan Cat، یک فایل GIF متعلق به دوران 2011 از یک گربه (تصویر شماره 1) را در ماه فوریه به قیمت نزدیک به 600000 دلار فروخت. NBA Top Shot نیز تا اواخر مارس بیش از 500 میلیون از فروشآثار خود کسب کرد. همچنین یک بازی برجسته لبرون جیمز نیز بیش از 200000 دلار فروخته شد. افراد مشهوری مانند Snoop Dogg و Lindsay Lohan نیز در حال ورود در بخش موسیقی NFTها هستند.

اگر مایل هستید که کلکسیون NFT خود را راه‌اندازی کنید. باید چند نکته کلیدی ذیل را انجام دهید:

ابتدا باید یک کیف پول دیجیتالی تهیه کنید که به شما امکان ذخیره NFT و ارزهای دیجیتال را می دهد. سپس با توجه به اینکه ارائه‌دهنده NFT شما چه ارزهایی را می‌پذیرد، باید مقداری ارز دیجیتال مانند اتر خریداری کنید. اکنون می توانید با استفاده از کارت اعتباری در پلتفرم هایی مانند Coinbase، Kraken، eToro و حتی PayPal و Robinhood کریپتو بخرید. سپس می توانید آن را از صرافی به کیف پول انتخابی خود منتقل کنید.

هنگامی که کیف پول خود را راه اندازی و تامین مالی کردید، برای خرید به سایت های تجارت NFT مراجعه نمایید. در حال حاضر، بزرگترین وب سایت‌های ارائه دهنده NFT عبارتند از:

- OpenSea.io

این پلتفرم خود را تامین کننده اقلام و مجموعه های دیجیتال کمیاب و نادر معرفی می‌کند. برای شروع تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک حساب کاربری برای مشاهده و بازدید از کلکسیون‌هایNFT بسازید. همچنین می توانید آثار را بر اساس حجم فروش مرتب کنید و هنرمندان جدید را شناسایی کنید.

- Rarible

Rarible همانند پلتفرم OpenSea اجازه می دهد هنرمندان و کلکسیونرها NFTها را عرضه و خریداری کنند.

- Foundation

در اینجا، هنرمندان باید برای ارسال آثار هنری خود، «رای موافق» یا دعوتی از خالقان دیگر را دریافت کنند. 

پلتفرم‌های ذکر شده میزبان هزاران تولید کننده و ارائه دهنده NFT و کلکسیونر هستند، حتما قبل از خرید NFT مطمئن شوید که تحقیقات خود را به طور کامل انجام داده اید. برخی از هنرمندان قربانی افراد متقلب و بدل هایی شده اند که آثار خود را بدون اجازه آنها فهرست کرده و فروخته اند.

ورود به بازار NFT و خرید آن به تصمیم خود اشخاص بستگی دارد اما لازم است بدانیم کهNFT ها به دلیل داشتن آینده‌ای نامشخص، کمی غیر قابل اطمینان هستند. از طرف دیگر سرمایه گذاری در NFT تصمیمی بسیار شخصی است. اگر مقداری پول برای پس انداز دارید، این بازار می تواند ارزش انتخاب را داشته باشد علی الخصوص زمانی که یک اثر هنری برای شما مهم و با ارزش باشد. به خاطر داشته باشید، ارزش و قیمت یک NFT کاملاً بر اساس اشتیاق و پیشنهاد خریدار برای پرداخت پول جهت خرید آن است. بنابراین، تقاضای خریداران به جای شاخص‌های بنیادی، فنی یا اقتصادی، قیمت را هدایت می‌کند.

در پایان لازم است بدانید که بهتر است جهت ورود به بازار NFTها همانند سرمایه گذاری در بازارهای دیگر عمل کنید بدین صورت که در ابتدا تحقیقات خود را انجام دهید، وجود ریسک را بپذیرید بدین معنی که ممکن است حتی در این بازار تمام سرمایه خود را از دست بدهید و در حقیقت اگر قصد حضور و ماندن در این بازار را دارید همواره با احتیاط عمل کنید.

Image

اطلاعات تماس