مقالات آموزشی

مقالات جدید ما را دنبال کنید

جهان متاورس، از رویا تا واقعیت

جهان متاورس، از رویا تا واقعیت

از زمانی که کمپانی بزرگ فیسبوک نام تجاری خود را به متا تغییر داد (28 اکتبر 2021 میلادی)، مفهوم جدیدی که نام جدید کمپانی نیز از آن الهام گرفته شده بود، موضوع داغ بحث های جهانی شد. متاورس به عنوان یک مفهوم و ایده مدت های طولانیست که وجود داشته است. مارک زاکربرگ مدیر فیسبوک گفته است ساختن متاورس تحقق ایده ای است که او حتی قبل از اینکه رویای شبکه های اجتماعی را در سر بپرواند به آن علاقه مند بوده است. البته کمپانی مایکروسافت نیز اعلام کرده است که مشغول کار بر روی پروژه متاورس است.

کلمه متاورس ترکیبی از دو کلمه Meta به معنای فراتر و همچنین Universe به معنای جهان است که معنای لغوی آن فراتر از جهان است. اسم متاورس در حقیقت از کتاب سقوط برف نوشته نیل استفسون الهام گرفته شده است.

مارک زاکربرگ مفهوم متاورس را به عنوان فضای اینترنتی و آنلاینی که داخل آن خواهید بود و نه صرفا تماشاگر آن، تعریف کرده است.

فیسبوک از زمان خرید شرکت سازنده هدست Oculus در سال 2014 سرمایه گذاری بزرگی را در صنعت واقعیت مجازی انجام داد. هدف نهایی آن ترکیب کردن توانایی های موجود در واقعیت مجازی، جهت ایجاد محیط مجازی با قدرت شبکه های اجتماعی برای ایجاد فضاهای آنلاین مشترک است. لازم به ذکر است، این ایده قبلا تا حدودی اجرا شده است، برای مثال اپلیکیشن های واقعیت مجازی بسیاری وجود دارد که امکان ارتباط و معاشرت با دوستان را فراهم می کند، اما تفاوت آن با جهان متاورس در اینجاست که در محیط آن کاربران لزوما محدود به فضای کوچک و عملکرد هایی مثل چت و یا گیم که اپلیکیشن فراهم کرده است نیستند و در عوض بازیکنان می توانند عملا هر کاری که می خواهند انجام دهند. نکته کلیدی در اینجا، ساختن جهان شبیه سازی شده است که تا حد امکان از محیط و واقعیت پیرامون ما ساخته و مدل شده است، کمی شبیه به دنیایی که در فیلم علمی تخیلی ماجراجویی Ready Player One ساخته شده است. 

برای مثال راه رفتن روی زمین تنیس واقعیت مجازی و برداشتن راکت تنیس، در حال حاضر برای دو نفر که مشغول بازی تنیس در واقعیت مجازی هستند فراهم است. همانطور که امروزه این امکان در بازی های ویدئویی قابل مشاهده است. 

اما اگر آن ها نخواهند تنیس بازی کنند چه ؟

آن ها ممکن است تصمیم بگیرند که در اطراف زمین تنیس به دنبال یکدیگر بدوند و شخصیت مجازی خود را با راکت تنیس برسانند، یا اینکه بخواهند زمین تنیس را خراب کنند و به جای آن زمین بسکتبال بسازند یا  زمین تنیس را ترک کنند و به تماشای کنسرت بروند و یا کاری را در دفتر کاری مجازیشان انجام دهند. یکی از ویژگی های کلیدی متاورس این است که نیازهای اضطراری کاربر را نیز برآورده ‌کند و مانند اپلیکیشن های موجود فقط برای بازی یا فقط برای کار طراحی نشده باشد.

آواتارها بخش مهم متاورس خواهند بود. جهت تطابق با ایده زاکر برگ (bring in) باید یک آواتار از شخص (شخصیت 3 بعدی مجازی) در محیط متاورس وجود داشته باشد تا بتواند با سایر افراد موجود در این جهان تعامل کند. در فیس بوک یا سایر پلتفرم ها تصویر پروفایل شما همان آواتار شماست.

 آواتار می تواند در سر تا سر دنیای متاورس حرکت کند و جابجا شود و بدون توجه به اینکه در حال انجام چه کاری هستید یا از چه پلتفرمی استفاده می کنید به عنوان شخص شما قابل تشخیص باشد.

انجام این تغییرات، چالش های اجتماعی را نیز به همراه دارد. تغییر و حرکت به سمت زندگی آنلاین، به طور غیر قابل انکاری انجام بسیاری از فعالیت ها  مانند سرقت، کلاه برداری و یا ترولینگ را که می تواند برای جامعه مضر یا ناسالم باشد، ممکن کرده است. 

علاوه بر موارد ذکر شده، این احتمال نیز وجود دارد که نابرابری های موجود در زندگی واقعی مانند عدم تعادل در تقسیم ثروت، در درون دنیای متاورس نیز تکرار شود. محیط های سه بعدی همه جانبه برای تولید و ایجاد نیاز به تجهیزات کامپیوتری زیادی دارند. بدین معنی که آن هایی که هزینه هایی کمتری برای هدست و تجهیزات کامپیوتری صرف می کنند ممکن است زندگی بهتری داشته باشند.

این محیط می تواند تاثیر منفی بر فضای کاری جامعه نیز بگذارد، برای مثال شرکت ها مبنای استخدام کارمندان جدید را بر حضور آن ها در متاورس قرار می دهند یا متاورس را محیطی برای به اشتراک گذاری اطلاعات، آموزش و یا  قرار ملاقات در نظر می‌گیرند.

در حال حاضر با توجه به تولد جهانی به نام متاورس، یکی از فرصت های تجاری موجود در واقع خرید و فروش املاک دیجیتال است. این زمین ها‌ی دیجیتالی به عنوان مکانی برای ملاقات آواتارهای افراد موجود در آن خواهند بود. مسلما با ورود کاربران دیجیتال بیشتر نیاز به این نوع املاک افزایش خواهد یافت.

مراحل اصلی خرید زمین در دنیای متاورس به شرح ذیل است:

  1. تهیه کیف پول دیجیتالی
  2. انتخاب پلتفرم خرید ملک دیجیتال
  3. پیشنهاد برای خرید ملک دیجیتال و دریافت آن

باید همواره به خاطر داشت که هر چقدر هم که این دنیا هیجان انگیز باشد اما متاورس در حال حاضر یک قلمرو ناشناخته است و همچنین سرمایه گذاری و خرید املاک دیجیتال نیز شکل جدیدی از سرمایه ‌گذاری است و مدام در حال تغییر و به روز رسانی است. در حالی که در چند ماه گذشته با سرمایه گذاری چند صد دلاری امکان خرید یک زمین دیجیتالی وجود داشت اما از سال 2021 جهت خرید این املاک، به چند هزار دلار نیاز است. با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ سطح قیمت مشخصی برای این املاک وجود ندارد توصیه می شود در سرمایه گذاری در این فضا آگاهانه عمل کرد.

برای تحقق این ایده، ترکیب واقعیت مجازی با شبکه های اجتماعی اولین گام است، کمپانی فیسبوک به طور جامع راجع به این برنامه صحبت کرده است و اعلام کرده که این ایده احتمالا تا 5 سال آینده عملی خواهد شد.  

اجرایی شدن این ایده به آماده‌سازی سیستم‌های زیرساختی مختلفی که بتواند آن ها را در اختیار عموم قرار داد، مربوط می شود. تجهیزات و سخت‌افزارهایی که باعث شود تمامی کاربران (نه فقط قشر خاص) بتوانند با ورود به متاورس حس حضور در مرز بین دنیای واقعی و مجازی را پیدا کنند.  درکنار موارد گفته شده، قیمت بالای سخت‌افزارهای مورد نیاز برای تجربه متاورس (که اصلی‌ترین آن یک هدست قابل قبول است)، یکی از اصلی‌ترین موانع برای همه‌گیری این سرویس بین کاربران سراسر دنیا به‌شما می‌رود. با گسترش تکنولوژی بلاک‌چین و سرویس‌های غیرمتمرکز، جهان هنوز در ابتدای راه‌اندازی نسل سوم اینترنت که به Web 3.0 شناخته می‌شود، قرار دارد  و به‌نظر می‌رسد پیش‌بینی زاکربرگ در مورد زمان تحقق رویای جهان متاورس منطقی است.

Image

اطلاعات تماس