مقالات آموزشی

مقالات جدید ما را دنبال کنید

اصول ارگونومیک استفاده از ماوس

اصول ارگونومیک استفاده از ماوس
نگه داشتن دست در یک وضعیت ثابت و انجام حرکات تکراری می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به سندرم تونل کارپال و یا کشیدگی عضله قرار دهد. برای صحیح در دست گرفتن ماوس در هنگام کار با آن و همچنین برای جلوگیری از آسیب و صدمات احتمالی به دست، گردن و عضلات، لازم است به موارد ذیل و جزئیات مربوط به آن‌ها توجه فرمایید:
1- محل قرار گیری ماوس
بسیاری از افراد ماوس را در فاصله زیادی از خود قرار می‌دهند که همین امر می‌تواند موجب آسیب و دردهای گردن و شانه شود. ماوس باید در محلی قرار گیرد که زمانی که در حال کار با آن هستید، آرنج دستتان در زاویه 90 درجه قرار داشته باشد. استفاده از سینی ماوس نیز می‌تواند به شما در قرار‌گیری ماوس در محل مناسب کمک کند.
2- چگونه در دست گرفتن ماوس
درست مانند زمانی که هنگام کار با گوشی هوشمند و سایر تجهیزات دارای نمایشگر لمسی، با لمس کمی شروع به تایپ می‌نمایید، ماوس خود را نیز به آرامی بگیرید و آرام بر روی آن کلیک نمایید. محکم در دست گرفتن ماوس می‌تواند باعث بروز صدماتی به دست و بازو شود. توصیه می‌شود زمانی که برای مدت خیلی کمی نیاز به کلیک کردن ندارید به جای نگه داشتن دست در هوا، آن را روی موس قرار دهید تا فشار زیادی را متحمل نشود و در حالت راحت قرار گیرد و همچنین زمانی که برای چند دقیقه به ماوس نیازی ندارید، دستاتتان را از روی آن بردارید.
توجه داشته باشید که در هنگام کار با ماوس، مچ دست در حالت صاف و بدون زاویه باشد. 
3- تنظیم حرکات مشخصات کنترلی ماوس
استفاده صحیح از ماوس تنها به صحیح در دست گرفتن آن وابسته نیست. با تغییر تنظیمات کنترلی ماوس در بخش تنظیمات ویژه رایانه و یا لپ تاپ نیز به منظور تغییر و تنظیم صحیح سرعت مکان نمای ماوس، سایز مکان نما و حتی مدت زمان بین دابل کلیک‌ها، می‌توان وضعیت ماوس را در بهترین حالت قرار داد. 
توجه داشته باشید که سرعت بالا و یا آهسته ماوس علاوه بر آزاردهنده بودن، نیاز به حرکت و کلیک را نیز افزایش می‌دهد.
4- نحوه صحیح حرکت ماوس
نکته مهم در هنگام کار با ماوس این است که با برداشتن مچ دست از روی میز، از بازوی خود برای حرکت دادن آن استفاده کنید و هرگز با بازوی ثابت مچ را حرکت ندهید، انجام این کار خطر فشار بر عصب مچ دست و ایجاد تونل کارپال را کاهش می‌دهد.
 
MOUSE1.GIF
 
5- مدل‌های اصلی در دست گرفتن ماوس
انواع مدل در دست گرفتن ماوس عبارتند از:
styles
1- Palm Grip (کف دست)
صحیح‌ترین و متداول‌ترین روش گرفتن ماوس در میان افراد این سبک است. در این مدل، کف دست و انگشتان به صورت کامل و صاف روی موس قرار می‌گیرند. در این سبک کمترین فشار به قسمت‌های مختلف دست وارد می‌شود.
2- Claw Grip ( انگشتان )
به نوعی از قرار گرفتن دست اشاره دارد که در آن بند انگشتان بالاتر از کف دست قرار می‌گیرد. این سبک در میان افرادی که نیازمند حرکت سریع و البته با دقت بالا در میان نمایشگر هستند رایج است. به دلیل کمتر شدن وزن دست روی ماوس در این حالت، حرکت ماوس راحت‌تر و سریع تر انجام می‌گیرد. این سبک در میان گیمرها رایج است.
3- Fingertip Grip (نوک انگشتان)
این سبک در میان افراد دارای دست بزرگ رایج است. در این سبک فقط سر انگشتان با ماوس در ارتباط هستند و برای حرکت بسیار سریع ماوس مناسب است. لازم به ذکر است، در صورتی که به این نتیجه رسیدید که این گونه سبک برای شما بسیار مناسب است نشانه آن است که یا ماوس شما کوچک است یا بسیار صاف و با ارتفاع کم است.
هیچ کدام از این مدل‌ها لزوما برتر یا بدتر از دیگری نیستند. نوع سبک در دست گرفتن ماوس به سلیقه شخصی هر فرد و همچنین نوع استفاده او بستگی دارد. برای مثال شخصی که از ماوس برای بازی‌کردن استفاده می‌کند آن را متفاوت از شخصی که برای کار روزانه از آن استفاده می‌کند به کار می‌برد.
به هر حال، استراحت دادن منظم به خود بسیار مهم است. به طوری که دستانتان مدام روی ماوس نباشد. شما می‌توانید کاملا از سیستم دور شوید و به بدن خود استراحت دهید یا اگر قصد دارید تنها برای زمان کوتاهی با ماوس کار نکنید، از دکمه‌های کیبرد استفاده کنید و یا سایر کارهایی که به ماوس نیاز ندارند را انجام دهید. 
 

نویسنده و گردآورنده: ملیحه مختاری 

منابع

Image

اطلاعات تماس