مقالات آموزشی

مقالات جدید ما را دنبال کنید

راهکارهای محافظت از چشم در مقابل صفحه نمایش

راهکارهای محافظت از چشم در مقابل صفحه نمایش
امروزه هر شخصی را که می‌بینیم به صفحه رایانه، گوشی هوشمند و یا صفحه نمایش سایر وسایل دیجیتالی خود خیره شده است. انجام این عمل به طور مداوم باعث ایجاد یک آسیب چشمی به نام سندرم بینایی دیجیتال می‌شود. علائم این سندرم شامل موارد زیر است:
1- درد و خستگی چشم
2- خشکی چشم
3- سردرد
4- تاری دید
5- قرمز شدن چشم
6- پرش پلک
تحقیقات نشان می‌دهند که 59 درصد از مردم که روزانه از کامپیوتر و سایر وسایل دیجیتالی استفاده می‌کنند، سندرم بینایی دیجیتال را تجربه کرده‌اند. 
1- انجام معاینات چشمی
انجام معاینه چشمی کامل سالانه، مهم‌ترین عاملی است که به میزان زیادی از بروز سندرم بینایی دیجیتال پیشگیری نموده و یا آسیب‌های به وجود آمده را کنترل می‌کند.
2- تنظیم محل قرارگیری صفحه نمایش
تنظیم محل قرارگیری صفحه نمایش آسان‌ترین راه جهت محافظت از چشمان خود در برابر صدمات احتمالی است. شما باید حداقل به میزان 20 تا 30 اینچ (0.5 تا 0.7 متر) از صفحه نمایش فاصله بگیرید و صفحه نمایش را طوری تنظیم نمایید که بالاترین نقطه آن با چشمانتان هم راستا باشد. این روش علاوه بر کاهش دادن احتمال سندرم بینایی دیجیتال از آسیب‌های گردن نیز جلوگیری می‌کند.
 3- نورپردازی صحیح محل کار
معمولا دفاتر و شرکت‌ها دارای منابع نور طبیعی و مصنوعی زیادی هستند که روشنایی و بازتاب نور از صفحه نمایش رایانه و به دنبال آن احتمال بروز آسیب‌های چشمی را برای کارمندان در حال کار با کامپیوتر افزایش می‌دهند. به همین منظور باید میزان نور موجود در محل کار را کنترل کرد. میزان این تنظیم به محل کار شما بستگی دارد، ممکن است لازم باشد تا حدی پرده ها رو بکشید و یا تعدادی از لامپ‌های تولید کننده نور بسیار زیاد را خاموش نمایید و یا اینکه محل مانیتور خود را به منظور عدم قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید، جابجا نمایید.

4- استفاده از فیلتر ضد تابش (مات کننده صفحه نمایش)

استفاده از فیلتر ضد تابش، راه حلی مناسب به منظور کاهش بازتاب نور از مانیتور است. نتیجه استفاده از این فیلتر، تماشای صفحه نمایش به راحتی و بدون خسته شدن چشم و تجربه سندرم بینایی دیجیتال است.

5- تغییر تنظیمات صفحه نمایش

تنظیمات صحیح صفحه نمایش می‌‌تواند به کاهش صدمات چشمی کمک کند. این تنظیمات شامل موارد ذیل است:

Brightness (روشنایی)

روشنایی نمایشگر را طوری تنظیم کنید که تقریباً با روشنایی دفتر کار شما همسان باشد. به عنوان یک آزمایش، به پس زمینه سفید این صفحه وب نگاه کنید. اگر مانند منبع نور به نظر می‌رسد، خیلی روشن است اما اگر مات و خاکستری به نظر می‌رسد، ممکن است خیلی تیره باشد.

Text size and contrast (اندازه و کنتراست متن)

تنظیم سایز متن و کنتراست رنگ آن با صفحه زمینه، به ویژه برای زمانی که در حال مطالعه سندهای طولانی هستید بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید متون سیاه رنگ بر روی زمینه سفید بهترین ترکیب رنگ جهت مطالعه و جلوگیری از آسیب‌ها و خستگی‌های چشمی است.

Color temperature (دمای رنگ)

این یک اصطلاح تخصصی است که طیف نور ساطع شده از صفحه نمایش را توصیف می‌کند. نور آبی یک نور مرئی با طول موج کوتاه است که از عامل‌های اصلی ابتلا به سندروم بینایی دیجیتال است. کاهش دمای رنگ‌های صفحه نمایش، میزان نور آبی ساطع شده از آن را کاهش داده و باعث راحتی چشمان شما در هنگام کار و مشاهده صفحه نمایش می شود.

6- استراحت چشمی

برای استراحت دادن به چشمان خود در حین کار و جلوگیری از احتمال ابتلا به سندرم بینایی دیجیتال، تمرین‌های ذیل را انجام دهید:
پلک زدن
پلک زدن زیاد در حین کار با کامپیوتر و وسایل دیجیتالی بسیار مهم است. این عمل باعث مرطوب شدن چشم و در نهایت جلوگیری از آسیب‌های احتمالی آن خواهد شد. اگر خشکی چشم را زیاد تجربه می‌کنید، از دکت چشم خود برای استفاده از اشک مصنوعی مشورت بگیرید. همچنین برای جلوگیری از خشک شدن چشم می‌توانید تمرین را انجام دهید:
پس از هر 20 دقیقه کار با کامپیوتر و یا سایر وسایل دیجیتالی 10 بار پلک بزنید، توجه کنید سرعت پلک زدنتان به آرامی مانند سرعت بسته شدن آن در هنگام به خواب رفتن باشد.
قانون 20.20.20
بر طبق این قانون پس از هر 20 دقیقه کار با کامپیوتر باید به وسایل و اشیایی که در فاصله حدود 7 متری شما هستند به طور مستقیم و به مدت زمان 20 ثانیه نگاه کنید.  
7- استفاده از عینک های مخصوص
از دکتر خود در رابطه با استفاده از عینک‌های مخصوص کار با کامپیوتر مشورت بگیرید و در صورت صلاح دید ایشان از این عینک‌ها استفاده نمایید.
8- رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی صحیح نیز یکی از عواملی است که در  حفظ سلامت چشم‌ها  و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی بسیار مهم است. حتما در رژیم غذایی روزانه خود مواد غذایی مورد نیاز برای تقویت بینایی را بگنجانید. اسفناج و سبزیجات دارای برگ سبز منبع خوبی از کاروتنوئید بوده و به حفاظت از چشم ها در برابر آفتاب کمک می‌کنند. سویا نیز سرشار از پروتئین و ویتامین E است که برای سلامت چشم‌ها مفید است. سبزیجات زردرنگ مانند هویج و کدو حلوایی نیز حاوی ویتامین های A، C و E و بتاکاروتن هستند که در تقویت بینایی موثرند. علاوه بر موارد ذکر شده، نوشیدن آب کافی نیز برای پیشگیری از ابتلا به سندرم بینایی دیجیتال،  مفید است.

نویسنده و گرد آورنده: ملیحه مختاری

منابع
Image

اطلاعات تماس