مقالات آموزشی

مقالات جدید ما را دنبال کنید

سیستم تلفن اینترنتی VoIP را بیشتر بشناسیم

سیستم تلفن اینترنتی VoIP  را بیشتر بشناسیم
VoIP کلمه اختصاری برگرفته شده از عبارت Voice over Internet Protocol است. با استفاده از این تکنولوژی امکان برقراری و دریافت تماس‌های تلفنی و همچنین تماس‌های ویدئویی و ... را در بستر اینترنت به جای بستر سیم‌کشی تلفن ثابت خواهید داشت. امروزه بسیاری از مردم استفاده از سرویس VOIP را به استفاده از تلفن‌های ثابت ترجیح می دهند.

تفاوت سرویس VoIP و تلفن ثابت
تفاوت اصلی سرویس VoIP و تلفن ثابت در این مورد است که برای نصب و اتصال تلفن‌های ثابت از سیم‎‌ها و کابل‌های مسی استفاده می‌شود و برای دسترسی به آن باید در محدوه‌ای که تلفن به سیم متصل است حضور داشت اما در سرویس VoIP برای برقراری و دریافت تماس‌ها محدودیت مکانی وجود ندارد و می‌توان در هر جایی که اینترنت وجود دارد با شخص مورد نظر خود در هر کجای جهان ارتباط برقرار نمود.
سرویس VoIP صدا را به یک فایل دیجیتالی تبدیل می‌کند و آن را فشرده می‌نماید و سپس در بستر اینترنت برای گیرنده ارسال می‌نماید. ارائه دهنده سرویس VoIP، تنظیمات تماس را انجام می‌دهد. بسیاری از افراد این سرویس را به دلیل هزینه کمی که برای آن‌ها دارد به ویژه برای تماس‌های راه دور انتخاب می‌نمایند.
سرویس تلفنی VoIP علاوه برقراری تماس تلفنی با مخاطبین، امکاناتی از قبیل: ارسال پیام صوتی، ارسال تماس برای اشخاص دیگر، ضبط تماس و ویژگی‌های کاربردی دیگر نیز که در ادامه مقاله توضیح داده خواهد شد را دارد.

در جدول ذیل نیز برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های سرویس VoIP و تلفن ثابت ارائه شده است:

VOIPTable

چهار مرحله ذیل، چگونگی انجام کار این سرویس را بیان می‌کند:
1- در ابتدا سرویس دهنده درخواست می‌دهد که تلفن را به سوئیچ یا روتر در شبکه محلی (LAN) متصل نمایید.
2- زمانی که شماره تلفنی را می‌گیرید، IP تلفن شما به ارائه دهنده سرویس VoIPپیغام می‌دهد تا با بخش مورد نظرتان تماس گیرد.
3- سرویس VoIP تماس را برقرار می‌کند و بسته‌های دیتا را از IP تلفن شما مبادله و ارسال می‌کند.
4- تلفن VoIP، سیگنال‌های دیجیتال را به صدا تبدیل می‌کند تا بتوانید آن‌ها را بشنوید.

مزایای سرویس VoIP
1- مجهز بودن به دستیار صوتی
این سرویس دارای قابلیت برنامه‌ریزی و طراحی منوی تماس است که تماس‌های ورودی را هدایت و راهنمایی می‌کند. یک دستیار خودکاربه شما کمک می‌کند تا تماس‌گیرندگان را به شخص یا بخش مناسب هدایت کنید. همچنین این قابلیت می‌تواند خارج از ساعات کاری تماس‌ها را به صندوق صوتی فوروارد کند.

2- اپلیکیشن موبایل و دسکتاپ VoIP
با استفاده از نصب اپلیکیشن این سرویس، می توان تمام کارکنان یک شرکت و حتی افرادی که دور کار هستند و از خانه و یا سایر نقاط دیگر کار می‌کنند را به این سرویس مجهز نمود.

3- کیفیت تماس HD
این سرویس کیفیت صدای بالاتری از تماس‌های استاندارد و معمولی را ارائه می‌دهد.

4- ایجاد ارتباطات یکپارچه
این سرویس با فراهم کردن امکاناتی از قبیل: پیام‌رسانی سریع، ارسال چت‌های گروهی، جلسات ویدئو کنفرانس، امکان پرزنت نمودن صفحه نمایش برای سایرین باعث یکپارچه نمودن ارتباطات بین اعضای تیم و بالا بردن هماهنگی آن‌ها می‌شود.

5- تماس‌های رمزگذاری شده و با امنیت بالا
تماس‌هایVoIP امن است. سیستم‌های تلفن این سرویس دارای امنیت داخلی هستند تا مانع از نفوذ سایرین به تماس‌ها شوند.

6- ضبط تماس

با استفاده از این سرویس کارکنان یک شرکت می‌توانند حتی در مواقعی که خارج از محل کار خود هستند از تلفن شرکت با مشتریان و کاربران خود تماس بگیرند. همچنین با استفاده از این سرویس، گوشی تلفن شخص می‌تواند نقش تلفن شرکت را اجرا کند و وی تماس‌های شرکت را روی موبایل خود دریافت کند.
با توجه به مزایای این سرویس و گسترش استفاده از آن در اکثر سازمان‌های بزرگ، در سامانه مدیریت اموزش گروه سولیکو، دوره آموزشی به نام تلفن اینترنتی (VOIP-Jitsi) به منظور آموزش نرم افزاری به نام Jitsi که در حال حاضر در گروه سولیکو برای استفاده از سرویس Voip در گروه سولیکو بکار گرفته شده است، آماده گردیده است. در محتوای آموزشی مربوطه مواردی از جمله: نحوه پیدا نمودن شماره داخلی همکاران، ایجاد دفترچه تلفن، برقراری تماس صوتی فردی و گروهی، ضبط تماس و تمام مواردی که برای استفاده صحیح از سرویس VOIP در سازمان مورد نیاز است شرح داده شده است.

پرسنل محترم می‌توانند از طریق این لینک مشاهده و یادگیری این موضوع را آغاز نمایند.

نویسنده و گردآورنده: ملیحه مختاری

منابع
www.nextiva.com
Image

اطلاعات تماس