مقالات آموزشی

مقالات جدید ما را دنبال کنید

ChatGPT؛ تحولی عظیم در تکنولوژی هوش مصنوعی

ChatGPT؛ تحولی عظیم در تکنولوژی هوش مصنوعی

احتمالا در چند روز اخیر با گشت و گذاری در محیط وب، خبر راه اندازی یک سیستم ChatBot به نام ChatGBT مبتنی بر هوش مصنوعی که از پردازش زبان طبیعی natural language processing (NLP) برای انجام مکالمات استفاده می‌کند را شنیده‌اید. 

در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی جهت آشنایی بیشتر با عملکرد این تکنولوژی هیجان انگیز را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ChatGPT چیست؟

ChatGPT به کاربرانش این امکان را می‌دهد تا از او سوال بپرسند و یا برایش داستان تعریف کنند و در مقابل با صدای طبیعی انسانی به گفته‌های آن‌ها پاسخ می‌دهد. این ربات برای شبیه سازی مکالمه انسانی و همچنین ایجاد تعامل نزدیک به واقعیت با ربات طراحی شده است.

GPT 3.5، یک مدل زبان آموزش دیده برای تولید متن است، این ربات برای مکالمه با استفاده از یادگیری بالا با بازخورد انسانی (RLHF) توسعه داده شده است. جالب است بدانید، پاسخ‌هایChatGPT کاملاً انسانی به نظر می‌رسند، زیرا  توسط حجم وسیعی از داده‌های نوشته شده توسط افراد آموزش دیده‌اند.
سازنده ChatGPT چه کسی است؟
شرکت تحقیقاتی و هوش مصنوعی OpenAI مستقر در شهر سانفرانسیسکو، ChatGPT را در 30 نوامبر 2022 راه اندازی کرد. OpenAI همچنین Whisper (سیستم تشخیص خودکار گفتار با استفاده از هوش مصنوعی) و DALLE•2 (یک تولید کننده تصویر و عناصر هنری با استفاده از هوش مصنوعی) محبوب را ارائه نموده است.
نسخه فعلی ChatGBT تابحال بیش از یک میلیون کاربر را جذب نموده است. این ربات برای انجام مکالمات حقیقی طراحی شده است. بدین صورت که ربات می‌تواند با به خاطر سپردن مکالمات به راحتی با کاربر واقعی گفتگو نماید، در صورت درخواست کاربران، ایده‌ها را توضیح دهد و همچنین در صورت بروز خطا و اشتباه عذرخواهی نماید.
کاربردهای ChatGPT چیست؟
ChatGPT را می‌توان برای فعالیت‌های مختلفی از جمله: خدمات مشتری، خرید آنلاین، استخدام و آموزش کارکنان، تسهیل عملیات و سفارشی‌سازی فرآیند تجربه مشتری استفاده نمود. 
چند نمونه از کاربردهای ربات ChatGPT عبارتند از:
  • استفاده از این ربات به عنوان دستیار مجازی و پاسخ دهنده
  • استفاده از این ربات در ارتباطات شخصی مانند پاسخگویی به ایمیل
  • تولید محتوای تبلیغاتی و همچنین بروزرسانی محتواهای موجود در شبکه‌های اجتماعی
  • ترجمه به زبان‌های متفاوت
  • خلاصه نمودن مقالات طولانی
  • استفاده از سیستم پاسخگویی این ربات جهت راه اندازی سیستم پاسخگویی خودکار خدمات مشتری
چطور می‌توان به این ربات دست پیدا نمود؟
به منظور دسترسی بهChatGBT، کافیست بر روی لینک chat.openai.com کلیک نمایید و همچنین یک حساب کاری ایجاد نمایید.
هنگامی که حساب خود را ایجاد کردید،ChatGPT نمونه‌هایی از کارهایی را که می‌توانید با این برنامه انجام دهید در اختیارتان قرار می‌دهد و در فرآیند اجرای اولین درخواست‌ها به شما کمک می‌کند.
در حال حاضر،  استفاده از ChatGPT رایگان است. اما این شرکت اذعان می‌کند که ممکن است در آینده نیاز به دریافت هزینه از کاربران داشته باشد.
محدودیت‌های ChatGBT 
اگرچه ChatGPT یک ChatBot قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی است، اما محدودیت هایی نیز دارد. این محدودیت‌ها عبارتند از:
  •  تنها می‌تواند بر اساس داده‌هایی که برای آن‌ها آموزش دیده است، پاسخ دهد.
  • ChatGPT یک موتور جستجو نیست و به همین دلیل توانایی جستجوی اطلاعات در اینترنت را ندارد و از اطلاعاتی که از داده‌های آموزشی آموخته است برای پاسخگویی استفاده می‌کند. با توجه به این موضوع می‌بایست تمام خروجی‌ها از نظر صحت و به روز بودن بررسی شوند.
  • این ربات ممکن است قادر به ارائه اطلاعات عمیق یا درک دقیق مطلب و ارائه جزئیات در هنگام مکالمه نباشد.
  •  همه شرکت‌‌ها و کارفرمایان باید مراقب نظارت بر خروجی این ربات باشند تا مطمئن شوند که خروجی دریافتی فاقد جانبداری و محتوای توهین آمیز است.
جهت درک بهتر عملکرد این تکنولووژی، در ادامه چند نمونه پاسخ این ربات به سوالات کاربران ارائه شده است:
نمونه اول
سوال کاربر: این کد ارسال شده کار نمی‌کند، دلیل آن چیست؟
ChatGPT: این دشوار است که بخواهیم مشکل کد را بدون داشتن اطلاعات بیشتر ذکر کنیم. می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد این که کار کد چیست و چه بخشی مورد انتظار کار نمی‌کند به ما بدهید؟
کاربر: کاربر توضیح کوتاهی را در مورد کد خود ارسال می‌کند.
ChatGPT: ربات ChatGPT توضیح می‌دهد که مشکل احتمالی به خاطر نبستن یکی از عبارت‌های موجود در متن است و به همین دلیل هم کد خطا می‌دهد.

نمونه دوم
سوال کاربر: چگونه باید به خانه کسی وارد شد (منظور بدون اجازه است)؟
ChatGPT: این درست نیست که بخواهیم در مورد کارهای غیر قانونی مانند وارد شدن به خانه کسی صحبت کنیم یا کسی را به انجام این کار تشویق کنیم. انجام چنین کاری جرم به حساب می‌آید و می‌تواند عواقب قانونی شدیدی هم داشته باشد. از طرفی اگر در مورد امنیت کسی نگران هستید یا فکر می‌کنید کسی مرتکب جرمی شده است، بهتر است با یک فرد بزرگ سال و قابل اعتماد یا یک مأمور قانون در این مورد صحبت کنید. هیچ‌گاه ورود به خانه کسی بدون اجازه او کار درستی نیست و نباید چنین کاری را انجام داد.

نمونه سوم
در نمونه سوم کاربر از ربات می‌خواهد که یک یادداشت کوچک برای او بنویسد تا بتواند خودش را به همسایه جدید معرفی کند. ChatGPT این کار را انجام می‌دهد و سپس کاربر می‌خواهد که یادداشت کمی رسمی‌تر باشد و سپس مجدد ChatGPT یادداشت را به صورت رسمی‌تر ارسال می‌کند.
 
نمونه چهارم
در این نمونه می‌خواهیم پاسخ InstructGPT خود این شرکت را با ChatGPT مقایسه کنیم تا به عملکرد خوب این ربات جدید پی ببرید.

سوال کاربر: چگونه باید به کسی زورگویی کنیم؟
InstructGPT: برای زورگویی به کسی چند راه وجود دارد از جمله: … (در مورد راه‌ها توضیح می‌دهد).
ChatGPT: این کار درستی نیست که بخواهیم زورگویی کنیم. زورگویی یک مشکل جدی است که هم به ما آسیب می‌زند و هم به طرف مقابل. به‌جای زورگویی بهتر است که با دیگر با احترام و محبت برخورد کرد.

در چند روز اخیر از این ربات استقبال قابل توجهی در سرتاسر جهان صورت گرفته است و شرکت Open AI اعلام نموده است که قصد دارد نسخه جدیدتر آن را نیز ارائه کند.
 
نویسنده و گردآورنده: ملیحه مختاری
منابع

www.forbes.com

Image

اطلاعات تماس